top of page

PRAKTIJK OPLEIDING

De praktijk opleiding wordt gegeven in samenwerking met Aero Club Brugge en vindt plaats op het vliegveld van Ursel.  De praktijkopleiding is een individuele opleiding. Een overzicht wat mag u allemaal verwachten tijdens de praktijkopleiding

BASIS VLIEGTECHNIEK

Basisvliegtechniek omvat een breed scala aan vaardigheden en handelingen die piloten nodig hebben om veilig en effectief een vliegtuig te besturen. 

NAVIGATIE

Na de circuit training en de eerste solo is het tijd om je vleugels als piloot uit te slaan en op ontdekking te gaan. Een navigatievlucht is een vlucht waarbij een piloot een vooraf geplande route volgt met als doel een specifieke bestemming te bereiken. Voor elke navigatie vlucht, plan je zorgvuldig de vlucht, inclusief het beoordelen van het weer, Controleer je de NOTAMs (Notice to Airmen), selecteer je de navigatiepunten en bepaal je de route die je gaat volgen. 

CIRCUIT TRAINING

Nadat je de basis vliegtechniek onder knie hebt zal je starten met circuit training. Tijdens de circuit training zullen jou de "Touch & Go" worden aangeleerd. Een "Touch & Go" is een manoeuvre waarbij een vliegtuig de landingsbaan raakt (touch) en vervolgens weer opstijgt (go) zonder volledig tot stilstand te komen.

EMERGENCIE TRAINING

Een gesimuleerde noodlanding, ook wel bekend als simulated engine failure of simulated forced landing is een trainingsmanoeuvre die wordt aangeleerd in je opleiding om de procedures en de technieken te oefenen voor het veilig maken van een noodlanding in het geval van een motorstoring of andere noodsituatie.

EERSTE SOLO

Het uitvoeren van je eerste solo-vlucht is een mijlpaal in de opleiding tot piloot. Het is een spannende ervaring waarbij je alleen in het vliegtuig vliegt zonder instructeur aan boord. Voordat je alleen aan boord van het vliegtuig gaat zal de instructeur samen eerst met jou een laatste controle vluchtje doen. Je instructeur zal je begeleiden tijdens het taxiën naar de startbaan en je nog een laatste keer aanwijzingen geven voordat je vertrekt.

SOLO NAVIGATIE

De solo navigatie houdt in dat je alleen in een vliegtuig vliegt en zelfstandig een vooraf geplande route navigeert, zonder de aanwezigheid van je instructeur aan boord. Eenmaal in de lucht, volg je de route en procedures die met je instructeur zijn besproken. Je zult genieten van het gevoel van vrijheid en verantwoordelijkheid dat gepaard gaat met het vliegen solo. Na het voltooien van je vlucht, voer je een veilige landing uit op het vliegveld van je bestemming. Dit is een belangrijk onderdeel van je solo-ervaring en laat zien dat je in staat bent om zelfstandig een vliegtuig veilig te landen.

EXAMEN ULM

Na het doorlopen van alle onderdelen van de praktijkopleiding en als de instructeur vindt dat de kandidaat klaar is voor het examen, zal hij de aanvraag voor het praktisch examen invullen. Deze aanvraag word door de kandidaat piloot bezorgd aan DGLV.

Om te slagen voor het examen moet de kandidaat piloot voldoen aan de exameneisen ULM volgens het KB van 25/05/1995

  1. Geslaagd zijn voor het examen Luchtvaartreglementering bij DGLV met een minimum van 75%;

  2. Geslaagd zijn voor de theoretische proef (Aërodynamica, vliegtechniek en meteo) . Deze proef wordt afgenomen door de examinator;

  3. Een overland vlucht tussen twee punten met een afstand van minstens 35 km;

  4. 10 opstijgingen en 10 landingen;

  5. Landingen op minder dan 20 meter van een doel;

  6. Landing op minder dan 30 meter van een doel, met de motor op traagloop;

  7. Overtrek (enkel voor ULM).

bottom of page